تفاوت ریخته گری و فورج چیست؟ (0 تا 100)

فلزات همواره نقش گسترده ای در زندگی ما انسان‌ها ایفا کرده و می‌کنند.شاید وقتی برای اولین بار فلزات و مشخصا آهن کشف شد کمتر کسی فکرش را می‌کرد که روزی بیش از ۸۰ درصد از زندگی انسان‌ها وابسته به این عنصر شگفت انگیز باشد.امروزه برای ساخت و تولید قطعات و وسایل فلزی از روش‌ها و شیوه‌های مختلفی استفاده می‌شود. معمولاً با توجه به نوع فلز و کاربرد آن از روش‌های گوناگون مانند ریخته‌گری و فورج استفاده می‌کنند. در نگاه اول شاید تفاوتی بین این دو روش وجود نداشته باشد، اما حقیقت ماجرا این است که این دو روش با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. شاید شما هم متوجه تفاوت قطعات تولید شده با روش ریخته‌گری و فورج نشده باشید و این سوال برای شما به وجود بیاید که تفاوت ریخته گری و فورج چیست؟ ما در این مقاله که یکی دیگر از سری مقالات سایت ذوب ریزان می‌باشد به این سوال شما پاسخ داده ایم. پس اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

ریخته گری چیست؟

ریخته‌گری روشی می‌باشد که از آن به منظور شکل دادن فلزات و آلیاژ‌ها با ذوب استفاده می‌شود.در این روش ابتدا آلیاژ ها را ذوب کرده و سپس آنها را در قالب های مشخصی می ریزند تا سرد شده و به شکل دلخواه درآیند. روش ریخته‌گری با توجه به نوع قالب به دو نوع ریخته‌گری در قالب‌های دائمی و ریخته‌گری در قالب‌های یکبار مصرف تقسیم می‌شود. روش ریخته‌گری را یکی از قدیمی‌ترین فرآیندهای تولید قطعات و وسایل فلزی می‌دانند که قدمت آن به ۷ هزار سال پیش برمی‌گردد.جالب است که بدانید اولین کوره‌هایی که برای ریخته‌گری مورد استفاده قرار گرفتند جنسشان از خاک رس بوده است. معمولاً در مواقعی که نیاز است اقدام به ساخت قطعات بزرگ با اشکال پیچیده کنند از این روش استفاده می‌شود.

اگر نیازز به اطلاعات در مورد ریخته گری گریز از مرکز هم دارید به این صفحه مراجعه نیذ.

فورج چیست؟

فورج که در انگلیسی به معنای نمونه سازی از یک جسم می‌باشد، یکی از پرطرفدارترین و البته پرکاربردترین روش‌های تولید قطعات فلزی می‌باشد که به آن آهنگری نیز گفته می‌شود. این روش جزء اولین روش‌های مورد استفاده بشر برای ساخت انواع ابزارهای فلزی بوده است، به این شکل که با حرارت دادن و سرخ کردن زیاد فلزات و کوبیدن آنها ابزارهای بسیار مفید و کاربردی را برای سهولت در انجام کارهای روزمره خود تولید کنند. البته روش فورج از زمانی به وجود آمد که انسان‌ها فلز گداخته شده را درون یک قالب گذاشته و سپس آن را چکش کاری می‌کردند تا به شکل دلخواهشان درآید. امروزه با استفاده از این روش قطعات متنوعی مانند قطعات کاربردی در راه آهن و قطعات مورد استفاده در صنعت خودروسازی را تولید میکنند. فورج به سه دسته آهنگری داغ، آهنگری گرم و آهنگری سرد تقسیم می‌شوند.

بررسی مزایایی روش ریخته گری و فورج

در این قسمت از مقاله و برای اینکه به بهترین شکل ممکن متوجه تفاوت ریخته گری و فورج شویم، ابتدا نیاز است که مزایایی این دو روش را باهم مرور کنیم.

  • مزایای روش ریخته گری:

روش ریخته‌گری دارای مزایای زیادی می‌باشد به عنوان مثال این روش به شما اجازه می‌دهد تا با ذوب کردن فلز امکان تولید قطعات متنوع و پیچیده را داشته باشید.
انعطاف پذیری بیشتر در طراحی قطعات، کاهش هزینه‌های ماشینکاری،نیاز به زمان کمتر برای تولید قطعات،عدم محدودیت وزنی و امکان اضافه کردن آلیاژ و عناصر دیگری مانند نیکل و کروم برای بالا بردن مقاومت قطعه را می‌توان از دیگر مزایای روش ریخته‌گری دانست.

  • مزایای فورج:

روش فورج در مقایسه با ریخته‌گری دارای مزایایی می‌باشد، به عنوان مثال به دلیل اینکه این روش نیاز به نیروی کار و تولید ضایعات کمتری دارد می‌تواند نسبت به روش ریخته‌گری هزینه‌های کمتری برای شما در پی داشته باشد. در این روش حفره های روی سطح، فضا های خالی و نقایص دیگر از بین می‌رود.
معمولاً قطعاتی که با این روش ساخته می‌شوند در مقایسه با قطعاتی که با روش ریخته گری ساخته می شوند، بسیار محکم و انعطاف پذیرتر هستند.
امکان جوشکاری قطعات در روش فورج و صرفه‌جویی در انرژی و مواد از دیگر مزایای تولید قطعات فلزی به روش فورج می‌باشد.

معایب روش ریخته گری و فورج

ذکر معایب روش ریخته‌گری و فورج نیز می‌تواند به ما کمک کند تا به بهترین شکل ممکن متوجه تفاوت ریخته گری و فورج شویم.

  • معایب ریخته گری:

قطعاتی که با روش ریخته‌گری تولید می‌شوند در اکثر موارد نسبت به قطعات تولید شده با روش فورج متخلخل تر و دارای حفره‌های بیشتری هستند.
نیاز به نیروی کار بیشتر و در نهایت بالاتر رفتن هزینه‌ها یکی دیگر از معایب این روش می‌باشد.

  • معایب فورج:

در روش فورج ممکن است که بعد از عملیات فورج نیاز به پردازش یا ماشین کاری گسترده باشد. تا قطعه با مشخصات دقیق طراحی شود.
تولید قطعات با آلیاژ‌های سفارشی به دلیل جامد ماندن فلز در طول فرآیند کار بسیار دشواری می‌باشد.

 

بررسی تفاوت ریخته گری و فورج

حالا که با همدیگر به بررسی کامل روش ریخته‌گری و فوج پرداختیم، اکنون راحت‌تر می‌توانیم متوجه تفاوت این دو روش با یکدیگر شویم‌به شکل کلی از زوایای مختلفی می‌توانیم تفاوت ریخته‌گری و فورج را مورد بررسی قرار دهیم.
برای مثال در روش ریخته‌گری امکان تولید قطعات پیچیده و بزرگ وجود دارد این در حالی است که ما در روش فورج همچنین امکانی را نداریم.
در روش فورج به دلیل اینکه آلیاژ‌ها به شکل کامل ذوب نمی‌شوند امکان وجود حفره‌های سهوی بسیار پایین است این در حالی می‌باشد که در روش ریخته‌گری ما شاهد حفره‌های سهوی بر روی قطعات تولید شده هستیم.
مدت زمان صرف شده برای تولید یک قطعه در روش ریخته‌گری از مدت زمان تولید همان قطعه با روش فورج بسیار کمتر می‌باشد.
در روش فورج قطعات تولید شده نواقص بسیار کمی دارند،این در حالی است که در روش ریخته‌گری با توجه به اینکه آلیاژ‌ها به شکل کاملاً مایع در می‌آیند امکان به وجود آمدن عیوبی در فرم نهایی آنها وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *