کوره مقاومت الکتریکی (کوره مقاومتی) را بشناسید

کوره ها را میتوان جزء ابزارهای مهم در صنایع ذوب و یا پختن مواد مختلف در دمای مشخص دانست. کوره‌ها معمولاً با توجه به نوع و کاربردهایی که دارند به انواع مختلفی تقسیم میشوند. یکی از مهمترین کاربردهای کوره‌ها تکمیل فرآیند ریخته‌گری می‌باشد که با توجه به نیاز مشتری هر بار از یک نوع کوره استفاده می‌شود. در صنایع آلومینیوم، فولاد ، مس سرب و آهن از کوره ها به عنوان ابزاری برای ذوب کردن و تولید فلزات جدید استفاده می‌شود. یکی از کاربردی‌ترین کوره‌ها،کوره مقاومتی یا همان کوره الکتریکی می‌باشد. اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات در مورد کوره مقاومتی یا الکتریکی هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید چرا که ما در این مقاله تحت عنوان کوره مقاومتی چیست و انواع آن کدام است؟ به بررسی کامل این نوع از کوره پرداخته ایم.

کوره مقاومت الکتریکی چیست؟

کوره مقاومت الکتریکی که به آن کوره مقاومتی نیز گفته می‌شود یکی از انواع کوره های صنعتی می‌باشد که با استفاده از انرژی الکتریکی کار می‌کند. شاید دلیل نامگذاری این کوره به کوره مقاومت الکتریکی نیز همین موضوع باشد.
از نظر ظاهری کوره‌های مقاومت الکتریکی را می‌توان اتاقک‌هایی بسته که به خوبی عایق‌بندی شده‌اند دانست.این اتاقک ها دارای تهویه مناسبی نیز می‌باشند.معمولاً از این کوره‌ها برای عملیات حرارتی فلزات، سفالگری و گرمایش تجاری یا خانگی استفاده می‌شود. المنت‌های کوره می‌توانند انرژی‌های حاصله از منبع تغذیه DC یا AC ولتاژ باشند. در کوره مقاومت الکتریکی گرما از طریق عبور جریان از مواد با مقاومت الکتریکی بالا به وجود می‌آید.در بعضی از مواقع این مقاومت‌ها به شکل المنت‌هایی در کنار قطعه مورد نظر قرار می گیرند و در بعضی دیگر از مواقع خود قطعه نقش مقاومت را بر عهده داشته و دما با عبور جریان، افزایش پیدا می‌کند. یکی از معایب این نوع از کوره را می‌توان گرانتر بودن به دلیل استفاده از انرژی الکتریکی دانست. کوره مقاومتی الکتریکی دارای انواع مختلفی می‌باشد که در ادامه این مقاله به معرفی انواع کوره مقاومتی پرداخته و به شکل کامل آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لوله فسفر برنز + قیمت آن

انواع کوره مقاومتی

کوره‌های مقاومتی که از آنها به عنوان کوره مقاومت الکتریکی نیز یاد می‌شود دارای انواع مختلفی می‌باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

1. کوره مستقیم

کوره مستقیم یکی از انواع کوره‌های مقاومت الکتریکی می‌باشد.در این نوع از کوره‌ ها جریان الکتریکی به شکل مستقیم از قطعه گذشته و دمای قطعه به دلیل مقاومتی که دارد بالا می‌رود. نکته مهمی که در مورد این نوع از کوره باید بدانید این است که شما فقط می‌توانید قطعات رسانا را با این کوره حرارت دهید. از ویژگی‌های بارز این کوره می‌توان به سرعت بسیار بالای آن اشاره کرد، که قادر است در چند ثانیه اقدام به ذوب کردن فلزات نماید.

2. کوره غیر مستقیم

کوره‌های غیر مستقیم دارای محفظه‌هایی می‌باشند که معمولاً آن را از عایق‌های حرارتی و آجرهای نسوز می‌سازند. قطعه مورد نظر در این محفظه قرار داده می‌شود و دما به وسیله صفحات یا المنت های حرارتی به وجود آمده و از طریق اشعه‌های الکتریکی مغناطیسی به قطعه مورد نظر که درون محفظه است می‌رسد.

3. کوره پیوسته

کوره‌های پیوسته همانگونه که از نامشان پیداست به شکل پیوسته کار می‌کنند و به هیچ عنوان متوقف نمی‌شوند. پیوسته کار کردن را می‌توان یکی از مهمترین ویژگی‌های این نوع از کوره‌های مقاومتی دانست.این نوع از کوره ها دارای سرعت بسیار بالایی هستند و به شکل اتوماتیک وظیفه خود را انجام می‌دهند. نکته قابل توجه در مورد این نوع از کوره‌ها این است که با توجه به هزینه‌های زیادی که دارند فقط برای فرآیندهایی با تیراژ بالا استفاده می‌شوند.

4. کوره ناپیوسته

کوره ناپیوسته را می‌توان یکی دیگر از انواع کوره مقاومت الکترونیکی دانست که برخلاف کوره‌های پیوسته به شکل متوالی کار نمی کنند. این نوع از کوره‌ها بعد از هر عملیات متوقف می‌شوند و بعد از خارج شدن قطعه حرارت دیده و وارد شدن قطعات بعدی مجدداً شروع به کار می‌کنند.معمولاً این نوع از کوره ها در مقایسه با کوره پیوسته به نیروی انسانی بیشتری نیاز دارند. هرچند که این کوره‌ها با توجه به توقف‌هایی که دارند سرعت کمتری نسبت به کوره‌های پیوسته دارند اما به علت اتوماسیون کمتر از نظر هزینه ها ارزان تر می باشند.

مزایای کوره مقاومتی

استفاده از کوره های مقاومتی می‌تواند، برای شما به عنوان کارفرما مزایای زیادی داشته باشد. از مهمترین این مزایا می‌توان به:

  • اتلاف کم انرژی و بازدهی بالا:

اولین و مهم‌ترین مزیت کوره مقاومت الکتریکی یا همان کوره مقاومتی بازدهی بالا و مصرف کم انرژی می‌باشد. معمولاً گرمایش با مقاومت الکتریکی بازدهی ۱۰۰ درصد را به همراه دارد به این معنا که همه انرژی‌های الکتریکی تبدیل به انرژی گرمایی می‌شوند و همین موضوع باعث عدم هدر رفتن انرژی می‌شود.

  • امکان ایجاد دمای بالا و دقیق:

کنترل دما در این نوع از کوره‌ها بسیار دقیق می‌باشد. در این کوره‌ها این قابلیت وجود دارد که هر دمایی تا ۳۰۰۰ درجه سانتیگراد را با دقت بالا فراهم نماید. کوره مقاومتی این قابلیت را دارد که با قرار دادن یکنواخت المنت‌ها بر روی دیواره و ایجاد گردش هوای مناسب در قسمت محفظه کوره به شکل یکدست و یکنواخت به مواد حرارت برساند.

  • کاهش اکسیداسیون و واکنش‌های مخرب شیمیایی:

بدون شک مهمترین مزیت کورهای مقاومتی را می‌توان کاهش شدید اکسیداسیون و همچنین واکنش‌های مخرب شیمیایی در طی فرآیند حرارت دهی دانست. وجود خلاء در فضای داخل کوره و یا ایجاد اتمسفر خنثی می توانند دلیل کاهش اکسیداسیون و واکنش‌های مخرب شیمیایی باشد.

  • قابلیت اتوماسیون:

کوره‌های مقاومتی به دلیل داشتن قابلیت اتوماسیون بالا، باعث کاهش نیاز به نیروی انسانی و در نتیجه صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.

جمع بندی
ما در این مقاله تحت عنوان کوره مقاومتی چیست و انواع آن کدام است؟به بررسی کامل کوره‌های مقاومتی یا همان کوره مقاومت الکتریکی پرداختیم. به عنوان جمع‌بندی این موضوع می‌توانیم بگوییم که کوره مقاومت الکتریکی گونه‌ای از کوره‌های صنعتی می‌باشند که برای ذوب فلزات از آنها استفاده می‌شود. به دلیل اینکه انرژی مورد استفاده این نوع از کوره انرژی الکتریکی یا برقی می‌باشد این کوره‌ها به کوره مقاومتی الکتریکی معروف شده‌اند. استفاده از این کوره‌ها نسبت به کوره‌های دیگر دارای مزیت‌هایی می‌باشد که ما در قسمت قبلی مقاله به این مزیت‌ها اشاره کردیم. اما هزینه‌های زیاد استفاده از این دستگاه را می‌تواند یکی از معایب محدود این نوع از کوره‌ها دانست. امیدواریم که شما با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد این نوع از کوره ها به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *